Φυστικοβούτυρο διατροφική αξία και θερμίδες

by Newsroom
Κοινοποιείστε το άρθρο

Φυστικοβούτυρο διατροφική αξία και θερμίδες

Ιδιαίτερα αγαπημένο προϊόν στην Αμερική, τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και πιο γνωστό και  στην Ελλάδα. Παρά την ονομασία του δεν έχει καμία σχέση με βούτυρο. 

Το φιστικοβούτυρο είναι πολτός τριμμένων και ψημένων φιστικιών. Η κοινή ονομασία του καρπού είναι “Αράπικο Φιστίκι” και η επιστημονική “Αραχίς η Υπόγειος”.
 Οι καρποί των φυστικιών ψήνονται, ξεφλουδίζονται, αλέθονται και στην συνέχεια προστίθενται τα απαραίτητα συστατικά για να γίνει πάστα φιστικιών, (πχ σταθεροποιητές, αλάτι, ζάχαρη. )Στην συνέχεια, το μίγμα ψύχεται και πακετάρεται για να φτάσει σε εμας….

“ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΦΥΣΤΙΚΟΒΟΥΤΥΡΟΥ”

Η γευστική αυτή πάστα φιστικιού ξεχώρισε για τη νοστιμιά της από πολύ νωρίς, αφού οι Ίνκας και οι Αζτέκοι ήταν οι πρώτοι πολιτισμοί που τη χρησιμοποίησαν. Άλεθαν τα φιστίκια και παρασκεύαζαν ένα πηχτό άλειμμα, που μπορεί να θεωρηθεί η πρώτη μορφή του φυστικοβούτυρου!
Την ανακάλυψη του φυστικοβούτυρου, όπως το γνωρίζουμε σήμερα, διεκδικούν πολλοί! Κάποιοι την αποδίδουν λανθασμένα στον George W. Carver, ο οποίος όμως δεν ανακάλυψε το φυστικοβούτυρο αλλά ανέπτυξε και διέδωσε περισσότερες από 300 χρήσεις των φυστικιών. Το 1895 ο Dr John Harvey Kellogg ήταν εκείνος που ανακάλυψε και πατένταρε μία μορφή φυστικοβούτυρου, η οποία όμως χρησιμοποιούσε βρασμένα και όχι ψημένα φυστίκια.
Την ίδια περίοδο, στις αρχές του 1900, μία μορφή φυστικοβούτυρου χρησιμοποιήθηκε σε κλινικές της Αμερικής ως συμπλήρωμα διατροφής για ηλικιωμένους ασθενείς και για όσους είχαν πρόβλημα με την οδοντοστοιχία τους.. Τρώγοντας φυστικοβούτυρο, προσλάμβαναν τις απαραίτητες για τον οργανισμό πρωτεϊνες, χωρίς να χρειάζονται να μασούν κρέας.
Από το 1900 υπάρχει η μορφή του φυστικοβούτυρου όπως την ξέρουμε σήμερα,αλλά έχουμε εμπλουτίσει και με επιπλέον γεύσεις και υφές. Οι πιο διάσημες μορφές του είναι η απαλή (smooth), πιο τραγανή (crunchy). Ιδιαίτερες γεύσεις και υφές με κακάο, ολικής,με κάνναβη κλπ.

-ΦΥΣΤΙΚΟΒΟΥΤΥΡΟ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΘΕΡΜΙΔΕΣ

Λόγω της διατροφικής αξίας των φιστικιών, το φυστικοβούτυρο αν και έχει αρκετές θερμίδες μπορεί να αποτελέσει μια καλή τροφή και για προστασία από καρδιαγγειακές παθήσεις λόγω του μονοακόρεστου (καλού) λίπους, και αντιοξειδωτικών ουσιών. Ενώ μια μικρή ποσότητα προσφέρει κορεσμό και μία δόση πρωτεΐνης.
-Φυτοστερόλες (ρεσβερατρόλη) : μοναδικά στοιχεία με αντικαρκινικές και αντιοξειδωτικές δράσεις.
Φυτικές ίνες : 
Το φυστικοβούτυρο είναι αρκετά πλούσιο σε φυτικές ίνες βελτιώνουν την υγεία του εντέρου, βοηθούν στην μείωση των καρδιαγγειακών νοσημάτων και ενισχύουν το αίσθημα του κορεσμού.
-Βιταμίνη Ε, πολυφαινόλες : μία ακόμα μεγάλη ομάδα αντιοξειδωτικών στοιχείων. Έχει φανεί ότι και τα 2 στοιχεία μπορούν ταυτόχρονα να ρυθμίσουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, ειδικά όταν συνδυάζονται με προϊόντα ολικής αλέσεως.
-Μονοακόρεστα, πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ολεϊκό οξύ και ω-6 : τα είδη του λίπους τα οποία είναι απολύτως ευεργετικά για εμάς, σε σύγκριση με το κορεσμένο ή τα trans λιπαρά οξέα. Η συχνή πρόσληψη αυτών των οξέων βελτιώνει το λιπιδαιμικό προφίλ και ενισχύει την υγεία της καρδιάς.
-Βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία : 
Η συνολική περιεκτικότητα του φυστικοβούτυρου σε πολλές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, αυξάνει ακόμα πιο πολύ την διατροφική του αξία.
1.Μας χορταίνει, άρα βοηθά στο αδυνάτισμα.
Όσο παράξενο και να ακούγεται το φυστικοβούτυρο βοηθά να χάσουμε κιλά! Μπορεί να περιέχει πολλές θερμίδες, ωστόσο μας κρατά χορτάτους για περισσότερο χρόνο. Άρα μια κουταλιά φυστικοβούτυρο την ημέρα περιορίζει την όρεξη και νικάει τις λιγούρες, βοηθώντας έτσι στο αδυνάτισμα.
2. Προστατεύει την καρδιά.
 Ανάμεσα στα θρεπτικά συστατικά, το φυστικοβούτυρο έχει και υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, τα οποία γνωρίζουμε ότι μας προστατεύουν από νοσήματα όπως τα καρδιαγγειακά.
3. Βοηθά στη διαχείριση του διαβήτη τύπου 2
Τα φυστίκια, όπως και ο πολτός τους, έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Έτσι μπορούν να βοηθήσουν την πρόληψη της απότομης ανόδου του σακχάρου στο αίμα και γι’ αυτό αποτελούν μια ιδανική επιλογή για όσους πάσχουν από διαβήτη τύπου 2.
4. Κάνει καλό στην υγεία των μαλλιών και της επιδερμίδας
Τα φυστίκια περιέχουν βιοτίνη, μια βιταμίνη Β απαραίτητη για την καλή υγεία των μαλλιών και του τριχωτού της κεφαλής. Ακόμη περιέχουν βιταμίνη Ε, η οποία θρέφει το δέρμα και το προστατεύει από τις βλαβερές ακτίνες UV.
Θερμίδες: Φυστικοβούτυρο(1 κουταλιά της σούπας):
Θερμίδες: 94
Συνολικό λίπος: 8,06g (12%)
— Κορεσμένο λίπος: 1,647g (8%)
Χοληστερόλη: 0mg
Νάτριο: 73mg
Κάλιο: 104mg
Συνολικοί υδατάνθρακες: 3,13g (1%)
—Διαιτητικές ίνες: 1g (4%)
—Σάκχαρα: 1,48g
Πρωτεΐνη: 4,01g
ΣΠΙΤΙΚΟ ΦΥΣΤΙΚΟΒΟΥΤΥΡΟ
Ποσότητα/μερίδες: 400g.
Υλικά:
-400g ψημένα και ξεφλουδισμένα αράπικα φυστίκια.
-2 κ.σ. αραβοσιτέλαιο (30g) ή άλλο σπορέλαιο με ήπια γεύση.
-2 κ.σ. μέλι (36g).
-1 πρέζα αλάτι.
Εκτέλεση:
– Πολτοποιούμε όλα τα υλικά στο μπλέντερ ή το multi μέχρι να γίνει λείο. -Το μείγμα στην αρχή είναι πολύ σφιχτό αλλά όσο συνεχίζουμε το ανακάτεμα, γίνεται λείο και κρεμώδες. Τα φιστίκια απελευθερώνουν τα έλαια που περιέχουν και το μείγμα αραιώνει γι΄αυτό δε βιαζόμαστε να προσθέσουμε επιπλέον σπορέλαιο.
-Όταν το φυστικοβούτυρο έχει αποκτήσει την επιθυμητή πυκνότητα και υφή, το δοκιμάζουμε και προσθέτουμε, αν θέλουμε, επιπλέον μέλι ή αλάτι. (Οι ποσότητες είναι ενδεικτικές, μπορούμε να τις αυξομειώσουμε ανάλογα με τις προτιμήσεις μας.)
-Αδειάζουμε το φυστικοβούτυρο σε γυάλινο αποστειρωμένο βαζάκι και το διατηρούμε στο ψυγείο.
Μια κουταλιά φυστικοβούτυρο λοιπόν είναι τόσο υγιεινό και με  μεγάλη  θρεπτική και δυναμωτική αξία για τον οργανισμό μας που πρέπει να το συμπεριλάβουμε στο πρωινό μας ή ως σνακ, μαζί με μια μπανάνα ή αλειμμένο σε μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης.
Γραφει Η  Ευγενία  Τ.
What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Κοινοποιείστε το άρθρο

You may also like