Χριστούγεννα και διατροφή – Τι να προσέξουμε;

Χριστούγεννα και διατροφή – Τι να προσέξουμε;

Χριστούγεννα και διατροφή – Τι να προσέξουμε;

Τι ακριβώς πρέπει να προσέξουμε ώστε να διατηρήσουμε μία ισορροπημένη διατροφή τις ημέρες των Χριστουγέννων;


Τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά οι πιο όμορφες γιορτές του χρόνου πλησιάζουν. Μαζί τους βέβαια πλησιάζουν κι ένα σωρό «διατροφικοί πειρασμοί» και συνήθειες, όπως διαφόρων ειδών παραδοσιακά γλυκά, δυστυχώς στην πλειοψηφία τους ζαχαροπλαστείου και όχι σπιτικά, δεκάδες φαγητά παραδοσιακά και μη και φυσικά το αλκοόλ δε λείπει από κανένα γιορτινό τραπέζι αυτές τις ημέρες.

Στην πραγματικότητα τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά, όσο άφησα να εννοηθούν, αν γνωρίζεις που να θέσεις τα όριά σου ώστε να κρατήσεις μια διατροφική ισορροπία μεταξύ όλων αυτών. Αυτή η ψευδαίσθηση ότι όλα αυτά τα καλούδια μπορούμε να τα καταναλώσουμε μόνο τις ημέρες των Χριστουγέννων, αυτή η ιδέα είναι που μας κάνει να πέφτουμε με τα μούτρα στα γιορτινά τραπέζια, μη συνειδητοποιώντας που να σταματήσουμε!

Ένας φίλος μου κάθε, μα κάθε Χριστούγεννα λέει «Μα γιατί να τρώμε μελομακάρονα μόνο τα Χριστούγεννα; Λες και απαγορεύεται να φτιάξουμε μελομακάρονα άλλη εποχή! Δεν το καταλαβαίνω αυτό! Τώρα δηλαδή εγώ πρέπει να φάω μέχρι να σκάσω, επειδή θα τα ξανά βρω του χρόνου!». Έχει κι αυτός το δίκιο του… εν μέρει!

Τι να προσέξουμε στα γιορτινά τραπέζια των Χριστουγέννων

  • Το φαγητό

Η περίφημη Χριστουγεννιάτικη γεμιστή γαλοπούλα αποτελεί από μόνη της ένα πλούσιο σε θρεπτικά στοιχεία και βιταμίνες γεύμα. Η γαλοπούλα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος και είναι πλούσια σε πρωτεΐνη. Η γέμισή της με ρύζι, λίγο συκώτι, κουκουνάρι, κάστανα, σταφίδες και ρόδι την κατατάσσει σε ένα άριστο γεύμα υψηλής διατροφικής αξίας. Συνοδέψτε την με πράσινη σαλάτα λαχανικών και θα έχετε το ιδανικό γεύμα.

Δυστυχώς αυτές τις μέρες δεν υπάρχει μόνο η γεμιστή γαλοπούλα και η σαλάτα στο τραπέζι μας. Υπάρχουν δεκάδες ίσως άλλα συνοδευτικά με σάλτσες, τηγανητά κλπ. Εμείς οι Έλληνες και ιδιαίτερα οι Ελληνίδες μαμάδες έχουν την τάση να μαγειρεύουν υπερβολικά μεγάλες ποσότητες, πόσο μάλλον αυτές τις ημέρες! Αποφύγετε τα συνοδευτικά του φαγητού, εκτός από τις σαλάτες, που υπάρχουν στο γιορτινό τραπέζι. Αρκεστείτε στο πιάτο σας και αποφύγετε να το γεμίζετε συνεχώς όταν αδειάσει. Τα «τσιμπολογήματα» στο τραπέζι μετά το γεύμα είναι ο καλύτερος φίλος της παχυσαρκίας και ο χειρότερος εχθρός της ισορροπημένης διατροφής.

  • Τα γλυκά

Εδώ πρέπει να εφαρμόσεις όλη σου την «τέχνη» για να αποφύγεις να καταναλώσεις ποσότητες από αυτούς τους γλυκούς πειρασμούς! Τα δημοφιλέστερα γλυκά των Χριστουγεννιάτικων εορτών είναι αναμφισβήτητα οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα (και ποιος ξέρει τι άλλο υπάρχει πάνω σε αυτό το τραπέζι!).
Τα μελομακάρονα είναι σαφώς καλύτερη επιλογή αφού παρασκευάζονται με ελαιόλαδο και μέλι αντί για βούτυρο και ζάχαρη όπως οι κουραμπιέδες. Εδώ οφείλουμε να αρκεστούμε σε ένα μελομακάρονο μετά το φαγητό. Αν όχι, τότε το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να ικανοποιήσουμε, εκτός από την γεύση μας και τη χοληστερίνη μας!

Αναπόσπαστο γλυκό αυτών των ημερών αποτελεί και η βασιλόπιτα. Η βασιλόπιτα είναι μία παραλλαγή του κλασσικού κέικ. Το ένα κομμάτι που μας αντιστοιχεί δε θα δημιουργήσει πρόβλημα στη διατροφή μας, αρκεί να μην περάσουμε στο δεύτερο ή και τρίτο κομμάτι επειδή δε σταθήκαμε αρκετά τυχεροί. Οπότε άσε το φλουρί να πέσει στον τυχερό του και μη το κυνηγάς, γιατί αυτό που θα σου μείνει είναι οι θερμίδες και τα λιπαρά.

  • Το αλκοόλ

Όσο αφορά το αλκοόλ οφείλουμε να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή, καθώς η υπερκατανάλωσή του δεν καταστρέφει την υγεία μόνο αυτού που το καταναλώνει, αλλά και τους γύρω του. Η αλόγιστη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα με το αυτοκίνητο αλλά και παρεξηγήσεις. Δύο είναι πάντα τα αποτελέσματα της υπερκατανάλωσης αλκοόλ, η υπερβολικά εύθυμη διάθεση που συνήθως ξεπερνά το όρια του φυσιολογικού, ή και το αντίθετο, δηλαδή μία επιθετική συμπεριφορά.

Εκτός από το κοινωνικό του θέματος, το αλκοόλ όταν δεν καταναλώνεται με μέτρο, σταδιακά δημιουργεί προβλήματα υγείας. Ο συνδυασμός του με την υπερφαγία των ημερών μπορεί να οδηγήσει σε απότομη αύξηση σωματικού βάρους προκαλώντας μεταγενέστερα διαφόρων ειδών προβλήματα στην υγεία του οργανισμού μας.
Η καλύτερη επιλογή αλκοόλ για να συνοδέψουμε το φαγητό μας είναι ένα ποτήρι κόκκινο κρασί. Το κόκκινο κρασί είναι πλούσιο σε φλαβονοειδή τα οποία το κατατάσσουν στις «τροφές» με αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση.

Tips για την αποφυγή υπερφαγίας στις Χριστουγεννιάτικες ημέρες

  • Πλήρες, υγιεινό και θρεπτικό πρωινό. Το πρωινό μας πρέπει να αποτελείται από μία μερίδα υδατάνθρακα ολικής άλεσης, μία μερίδα ασβεστίου ή πρωτεΐνης και ένα φρούτο.
  • Κατανάλωση όλων των ημερησίων γευμάτων. Μία ισορροπημένη διατροφή αποτελείται συνήθως από πέντε ημερήσια γεύματα. Καλό είναι να μην παραλείπουμε κανένα γεύμα μας γιατί σε αυτή την περίπτωση καταναλώνουμε ασυναίσθητα μεγαλύτερες ποσότητες και ειδικά το βράδυ, που τότε συνήθως έρχεται στην επιφάνεια όλη η κούραση της ημέρας και το στομάχι διαμαρτύρεται.
  • Κατανάλωση ένα με δύο γλυκισμάτων την ημέρα. Στις γιορτές είναι σχεδόν αδύνατο να αποφύγουμε τα γλυκά. Αρκεί να θέσουμε ένα όριο στον εαυτό μας, ένα με δύο γλυκίσματα την ημέρα, κατά προτίμηση μελομακάρονα που είναι λιγότερο λιπαρά και δίνουν τις λιγότερες θερμίδες από άλλα γλυκά όπως ο κουραμπιές και η πάστα.
  • Κατανάλωση νερού. Υπάρχουν άνθρωποι που ξεχνούν να πιούν νερό. Μην παραλείπετε να πίνετε νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας, η λήψη νερού πολλές φορές δημιουργεί και μία αίσθηση κορεσμού με αποτέλεσμα να λαμβάνουμε μικρότερες μερίδες γευμάτων.
What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

You may also like